Bijna een kwart van de Nederlandse leerlingen is onvoldoende geletterd. PISA (Programme for International Student Assessment) deed een internationaal onderzoek naar de vaardigheden van 15-jarige leerlingen. Zij toetsten de mate waarin leerlingen hun vaardigheden in lezen, wiskunde en natuurwetenschappen kunnen toepassen in dagelijkse situaties. Om deze boodschap goed over te laten komen ontwikkelden wij een interactieve infographic, een social media campagne en gaven wij diverse onderzoeken vorm.
Credits
Onderzoek: PISA
Concept campagne & datavisualisatie: Studio Lakmoes
Coding: Dick Poelen
Sound design: Thomas Gebben
Ontwerp, illustratie & animatie: Maya Knepflé
Website
De belangrijkste resultaten van het onderzoek komen terug op een visueel aantrekkelijke website. Bijna een kwart van de leerlingen leest niet op het niveau dat nodig is om goed te kunnen functioneren op school of in de maatschappij. Om hier meer aandacht naartoe te brengen stond het onderdeel ‘leesvaardigheid’ centraal.
Op de website is een link aanwezig waarin het volledige rapport gedownload kan worden.
Social media campagne
Om het onderzoek naar buiten te brengen is een social media campagne opgesteld. In deze campagne hebben we interessante feiten naar buiten gebracht uit het onderzoek. Voor deze campagne zijn diverse korte en laagdrempelige, animatie video’s gemaakt.
Een leuk weetje: Zondag met Lubach heeft in september 2020 een aflevering gemaakt over begrijpend lezen die (o.a.) afkomstig was van het PISA onderzoek.