MAKE THE INVISIBLE VISIBLE

Services: Branding

Luchtvervuiling in Utrecht

De gemeente Utrecht heeft een milieuprobleem. Teveel auto’s in de binnenstad zorgt voor een slechte kwaliteit van de lucht.

Gemeente Utrecht is al langer bezig met het probleem van de luchtvervuiling. Zo zijn er door de gemeente een aantal milieuzones aangesteld. In het centrum van Utrecht geldt een milieuzone voor oudere personen- en bestelauto’s en vrachtwagens op diesel. Met de milieuzone willen ze de luchtkwaliteit in de binnenstad verbeteren. Ondanks deze maatregelingen is er nog steeds veel vervuilde lucht in Utrecht.

Air purifying art

Door middel van “air purifying art” gaan we de kwaliteit van de lucht in Utrecht verbeteren. In samenwerking  lokale kunstenaars gaan we de installaties in de binnenstad van Utrecht plaatsen. We hopen door de lancering van de air purifying art installaties awareness te creëren, zodat de inwoners van Utrecht zich beter gaan inzetten voor een schonere leefomgeving

Dit worden kunstwerken die op een abstracte manier het luchtvervuilingsprobleem uitbeelden. In deze installaties zal een zuiveringssysteem worden geplaatst. Zo zullen de air purifying art installaties dag en nacht bezig zijn met verbeteren van de luchtkwaliteit in Utrecht.

Mobiele applicatie

Door middel van een mobiele applicatie kan de doelgroep zien hoe de lucht ‘live’ wordt gefilterd door de installatie.

Website

Wanneer men het project wil ondersteunen, kunnen zij de verschillende artikele aanschaffen op de website. De opbrengst van de aankoop wordt gebruikt voor de aanleg van een nieuwe installatie. Hoe meer installaties er uiteindelijk in Utrecht komen te staan, hoe schoner de lucht wordt.

Infographic

In een infographic wordt uitgelegd hoe de campagne in elkaar steekt. Het huidige beeld van Utrecht is geschetst, en de gewenste situatie na de lancering van de campagne.

Melting Sur-Face

De campagne gaat van start met vier verschillende air purifying art installaties. De eerste installaties hebben een thema, namelijk: Het opwarmen van de aarde. De eerste installatie draagt de naam ‘Melting Sur-Face’ en staat voor het smelten van de poolkappen.

Concept: Bas Krol, Jorne Rozema, Kevin Hunt, Maya Knepfle, Ruben Ophof, Rutger Veltman, Yennoah Orphelin
Huisstijl: Maya Knepfle, Ruben Ophof
Teaser video: Bas Krol
Mobiele applicatie: Jorne Rozema, Maya Knepfle
Showcase video: Jorne Rozema, Rutger Veltman
Website ontwerp: Maya Knepfle
Infographic: Maya Knepfle